Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgSystemCentrora has a deprecated constructor in /home/boardsca/public_html/plugins/system/centrora/centrora.php on line 32
گیت فروشگاهی چیست و راهنمای خرید گیت متناسب با فروشگاه شما - برد اسکن | بارکد خوان | صندوق فروشگاهی
 

گیت فروشگاهی چیست و راهنمای خرید گیت متناسب با فروشگاه شما

پنج شنبه, 15 شهریور 1397 ساعت 11:02;
 گیت فروشگاهی چیست ؟                                                                             

گیت های فروشگاهی هوشمند ، آنتنی در خروجی فروشگاه ها ، جداکننده ها یا خنثی کننده های تگ های مرتبط هستند ، زمانی که بدون تسویه باصندوقدار جنسی از فروشگاه بیرون میرود گیت های موجود در ، در خروجی هشدار داده و نگهبان را آگاه میسازند ، تگ هایی که روی جنس قرار می گیرند در دو نوع سخت و نرم میباشند.

تگهای سخت : جنس آن پلاستیکی است که انواع : گلفی ، صدفی ، مستطیلی میباشند که بعد از خرید مشتری و جدا شدن از جنس قابلیت استفاده مجدد را دارد .

تگهای نرم : تگهای نرم به صورت برچسب یا لیبل هستند که زمان فروش توسط دستگاه باطل میگردند .

گیت ها که همراه با دوربین های مدار بسته امروزه در اکثر فروشگاه ها مورد استفاده قرار گرفته و نیاز اصلی فروشگاه میباشند ، از سیستم های دیگری پیروی میکنند به نام سیستم گیت RF , AM , EM که RF معروف ترین سیستم ها میباشد که نسبت به مدل های دیگر از فاکتور قیمت مناسب برخوردار میباشد رواج بیشتری یافته است . در چیدن آنتن ها باید رعایت کرد که فاصله دو آنتن از یکدیگر حداکثر 18 سانتیمتر و باید در نظر داشت که با کمتر بودن این فاصله احتمال خطا بسیار کم میگردد .

سیستم AM که نسبت به RF گرانتر است در فروشگاههای بزرگ مقرون به صرفه میباشد که خطای بسیار کمتری دارد و نصب آن به صورت نرم افزار اجرا میگردد که میتوان فاصله بین گیت ها بیشتر قرار داد .

سيستم هاي دزدگير لباس يا همان  گيت فروشگاهي بر سه تكنولوژي عمده استوار است

1   سيستمهاي RF : -اين سيستم ها بر پايه امواج راديويي در رنج هاي فرکانسي مختلف کار مي کنند که عبارتند از


 [10.2Mhz      8.2Mhz     4.7Mhz     3.25Mhz     1.95 Mhz]

اين سيستم در دو شكل جفت آنتن و تك آنتن وجود دارند. در حالت دو آنتن بطور معمول در هر بدنه از آنتن يك برد قرار ميگيرد كه يك برد به عنوان فرستنده و يك برد به عنوان گيرنده عمل مي كند.

گاهي اوقات هر دو بُرد فرستنده و گيرنده در يك بُرد با يكديگر تركيب( ادغام ) شده اند و در يك آنتن قرار ميگيرند كه به اين حالت مونو (MONO) و يا تك آنتن گفته مي شود.


2-  سيستمهاي AM :در اینسيستم ها از امواجي که دامنه ي آنها در محدوده ي امواج صوتي (58 كيلو هرتز) مي باشد استفاده مي شود.

اين سيستم از توان و عملكرد مناسب تري برخوردارمي باشد اين سيستم توانايي محافظت از خروجي عريض تر را داشته و با سرعت بالاتري كار مي كند ولي از از قيمت بالاتري نسبت به سيستم هاي RF  برخوردار بوده و در اغلب فروشگاههاي بزرگ که پرداخت قيمت نسبتاً بالاي اين گيت ها برايشان صرفه اقتصادي دارد مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين سيستم ها نيزبه صورت تك آنتن دو آنتن و سه آنتن وجوددارند. يكي از مزيتهاي بزرگ اين سيستم نسبت به سيستم هاي RF  اين است كه در مجاورت فلز از عملكردنسبتا  بهتري برخوردار هستند.

 شرکت مهندسي آرتان براي اولين بار در ايران اقدام به توليد سيستم AM  کرده است که تقريبا قابل رقابت با نمونه هاي خارجي است و در حدود 60% ارزانتر از نمونه خارجي است.بنابراين مي توان از اين سيستم نيز در اکثرفروشگاهها استفاده کرد


3-  سيستم هاي EM: سيستم هاي الكترومغناطيسي كه درخرده فروشي ها و كتابخانه ها مورد استفاده است بيشتر در اروپا استفاده مي شوند. در اين فناوري يك نوار مغناطيسي ، حاوي يك تكه فلز كه با لايه اي از نوار چسب به كالا متصل شده است كار اصلي را انجام مي دهد. اين نوار به سادگي با يك اسكنر كه از يك ميدان مغناطيسي بسيار شديد برخوردار است غير فعال مي شود. يكي از مزيتهاي نوار مغناطيسي اين است كه مي توان آن را مجددا فعال كرده و مورد استفاده قرار داد.

بخاطر نحوه كار دستگاه ( واكنش ضعيف نوار مغانطيسي ؛ فركانس پايين دستگاه {معمولاً بين 70 هرتز تا يك كيلو هرتز}و ميدان مغناطيسي فشرده شده ) آنتن هاي اين دستگاه نسبت به مدلهاي ديگر بسيار بزرگتر مي باشند و بيشترين فاصله بين دو آنتن در اين حالت حداكثر 80 سانتي متر است.ولي به خاطر فركانس پايين، دستگاه نوارهاي مغناطيسي را مي توان بصورت مستقيم به اجسام فلزي متصل نمود.

اين سيستمها را نيز به دو صورت دو آنتن و همچنين سه آنتن مي توان نصب کرد.

قيمت تمام شده سيستم EM نسبت به ساير سيستم ها خيلي بالا بوده و نوار مغناطيسي آن نيز هزينه بالايي دارند.

-------------------------------------------------------------------------------------

انواع آنتن ها با توضیح بیشتر:


_ حالت دو آنتن
http://artanco.net/image/%DA%AF%DB%8C%D8%AA%20%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C%20%D8%A2%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%861.JPG

اين محدوده تشخيص براي برد هاي مختلف متفاوت است که در جدول شماره 2 آورده شده است.

فاصله بين 2 آنتن در سيستم RF مي تواند تا حداكثر 2 متر باشد.

 _ حالت مونو(تک آنتن )
http://artanco.net/image/%DA%AF%DB%8C%D8%AA%20%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C%20%D8%A2%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%862.JPG

توجه به اين نكته حائز اهميت مي باشد كه سيستم دو آنتنه از عملكرد بهتري برخوردار بوده و نسبت به سيستم تك آنتن قويتر مي باشد. بنابراين سعي مي شود در يكي از موراد زير از سيستم تك آنتن استفاده شود:

1_در صورتي كه درب ورود به فروشگاه شما كوچك است و فضايي كه بايد توسط آنتن مراقبت گردد كمتر از 90 سانتي متر است سيستم مونو يا تك آنتن مي تواند عملكرد خوبي داشته باشد.

2_در مواقعي كه درب فروشگاه 2 لنگه بوده و آنتن بايد بين 2 لنگه نصب شود

مزيت سيستم RF  نسبت به انواع ديگر در قيمت مناسب ان بوده و بدليل قيمت مناسب و رنج هاي مختلف فرکانسي بسيار مورد استفاده قرار گرفته است و اکثر فروشگاه ها از اين سيستم استفاده مي کنند.

نكته: گاهي اوقات از يك بدنه انتن كمكي در سيستم تك برد يا مونو استفاده مي شود تا كمي به قدرت سيستم تك برد افزوده شود.(در اين حالت استفاده كننده به اشتباه فكر ميكند سيستم جفت برد خريداري نموده ولي شايان ذكر است كه با وجود 2 بدنه آنتن ، اين سيستم يك سيستم تك برد و با بدنه كمكي بوده و عملكرد جفت برد را دارا نمي باشد.)

((توصیه:سيستم تک آنتن براي مغازه هايي که مساحت کمتر از 15 متر مربع دارد توصيه نمي گردد.))

در برخي موارد که دهنه خيلي بزرگ باشد مي توان از سه آنتن استفاده کرد که آرايش آن بصورت زير است:

_ حالت سه آنتن(گيرنده-فرستنده-گيرنده)
http://artanco.net/image/%DA%AF%DB%8C%D8%AA%20%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C%20%D8%A2%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%863.JPG

_ حالت سه آنتن(فرستنده-گيرنده- فرستنده)
http://artanco.net/image/%DA%AF%DB%8C%D8%AA%20%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C%20%D8%A2%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%864.JPG

_ حالت سه آنتن(MONO)
http://artanco.net/image/%DA%AF%DB%8C%D8%AA%20%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C%20%D8%A2%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%865.JPG



_ مقايسه سيستم AM و RF
 

سیستم AM

سيستم RF
سيستم MONO و DUAL دارد

معمولا به صورت DUAL  موجود است.سيستم MONO نيز دارد ولي خيلي زياد نيست

فاصله تشخيص تگ زياد است

نسبت به AM  فاصله تشخيص کمتر است

در مجاورت فلز نسبت به RF عملکرد بهتري دارد

در مجاورت فلز کارکرد مناسبي ندارند

مناسب براي لوازم آرايشي و عينک

مناسب براي لباس و هايپر مارکت ها

بالا بودن قيمت ليبل و تگ

پايين بودن قيمت ليبل و تگ

قيمت نسبتا بالا در مقايسه با سيستم RF

داراي رنج قيمتي وسيع مي باشند يعني سيستم ارزان قيمت نيز دارند.






*نکته مهم*


 دراينجا منظور از حساسيت به فلز را با چند مثال توضيح مي دهيم:

ليبل RF را نميتوان روي اشيا فلزي زد چون در اين صورت توسط آنتن تشخيص داده نمي شود به عنوان مثال روي گوشي موبايل , قوطي هاي کنسرو, اشيافلزي CDو DVD حتي روي قوطي چاي چون داخل آن فويل آلومينيومي دارد.

ولي درسيستم AM  به برخي از اين وسايل که گفته شد مي توان ليبل زد.

ما در اينجا دو جدول طراحي کرديم که سعي شده که هر کس آنها را مطالعه کند بر حسب نوع صنف فروشگاهي (جدول شماره 1)و قيمت آن (جدول شماره 2) سيستم مناسب را انتخاب کند.

توضيح: در خصوص انتخاب فروشگاههايي که مي خواهند از ليبل استفاده کنندذکر اين نکته ضروري است که ليبل AM داراي ضخامت حدود 1~1.5mm بوده و ابعادي در حدود 4*1cm دارا مي باشد مي باشد ولي ليبل RF معولا ضخامتي در حدود ليبل کاغذي داشته و ابعادي در حدود  4*4cm  يا 5*5cm  در بازارموجود مي باشد.

نکته ديگر: ليبل هاي RF موجود در ايران تقريبا همگي در فرکانس 8.2 Mhz موجود مي باشند.


برای خرید این گیت های فروشگاهی اینجا کلیک کنید.