آنچه باید درباره صندوق فروشگاهی بدانیم(بخش اول)

پنج شنبه, 15 شهریور 1397 ساعت 11:06;

 صندوق فروشگاهی چیست و چرا استفاده از آن ضروریست؟

امروزه استفاده از صندوق های فروشگاهی از ضروریات راه اندازی یک کسب و کار فروشگاهی مستقل محسوب می شود.
در حقیقت کلیه صاحبان مشاغل آزاد به اهمیت استفاده از یک نرم افزار جامع که امکان مدیریت بهتر انبار ،پرسنل،میزان خرید و فروش ،مدیریت صندوقداران و کلیه امور داخلی و خارجی فروشگاه را فراهم می کند،پی برده اند.دیگر استفاده از قلم و کاغذ برای محاسبه تعداد اقلام موجود در انبار یا میزان فروش ماهیانه فروشگاه تبدیل به امری محال گردیده است.افزایش روزافزون کاربرد فن آوری اطلاعات در کسب و کارها از یک طرف و افزایش سطح سواد صاحبان جدید این کسب و کارهای مستقل از طرف دیگر، باعث به کارگیری درست و مقرون به صرفه نرم افزارهای کاربردی و فروشگاهی گردیده است.
 

صندوق فروشگاهی 

 
طرح اولیه پایانه فروش برای اولین بار توسط جیمز ریتتی پس از جنگ‌های داخلی آمریکا اختراع شد.
او صاحب یک رستوران در دایتون، اوهایو، در ایالات متحده آمریکا بود، و می‌خواست از سرقت داراییش توسط کارکنان جلوگیری نماید. او مدل ریتتی (به انگلیسی: Ritty) را در سال ۱۸۷۹ - پس از دیدن یک ابزار که تعداد چرخش‌های پروانه در یک کشتی بخار را می‌شمرد- اختراع نمود. او با کمک برادرش جان ریتتی، در سال ۱۸۸۳ حق امتیازش را به ثبت رساند.
ثبت های مالی اولیه کاملاً مکانیکی بودند و قبض رسید ارائه نمی‌کردند. کارمند مجبور بود تا درهربار انتقال وجه به صندوق پول شمار مبلغ فروش را در ان ثبت نماید، و زمانی که کلید را بطور کامل در ان قرار می‌داد، کشو باز شده و زنگ می‌زد، و به مدیر خبر می‌داد که فروش در حال انجام است. ان ماشینهای اصلی چیزی جز ماشینهای ساده محاسباتی نبودند.
مدت کوتاهی پس از این ثبت اختراع، ریتتی از مسئولیت اداره کردن دو نوع کسب و کار خسته شد، به طوری که او تمام منافع خود را در این تجارت به شخصی بنام جاکوب اچ. اکرت ساکن شهر سین سیناتی در اوهایو امریکا، فروشنده ظروف شیشه ایی و چینی واگذار نمود، که شرکت تولید ملی را تاسیس نمود. در سال ۱۸۸۴ اکرت این شرکت را به جان اچ. پترسون فروخت، که ان را به شرکت صندوق پول شمار ملی تغییر نام داد و صندوق پول شمار را با اضافه کردن یک رول کاغذ به ان بهبود بخشید تا تراکنشهای مالی و فروش را ثبت نموده در نتیجه رسید ارائه نماید. هدف اصلی از اعلام وصول حفاظت از کلاهبرداریهای در حال افزایش بود. صاحب کسب و کار می‌تواند رسید را بخواند تا اطمینان حاصل نماید که صندوقداران برای هر معامله مبلغ صحیح را از مشتریان دریافت می‌نمایند و اختلاسی صورت نمیگرد.

در سال ۱۹۰۶، مخترع چارلز اف. کترینگ، هنگام کارکردن در شرکت صندوق فروشگاهی ملی، یک صندوق فروشگاهی را با یک موتور الکتریکی طراحی نمود. طراح پیشرو، سازنده، تولید کننده، فروشنده و صادر کننده صندوق فروشگاهی که در سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ در لندن مستقر بود (و بعداً در برایتون مستقر شد) صندوق فروشگاهی گراس بود، که توسط برادران سام و هنری گراس تاسیس شد.

صندوق فروشگاهی انها بطور خاصی در زمان تبدیل به سیستم دهدهی در بریتانیا در اوایل سال ۱۹۷۱ معروف بودند، هنری یکی از مدل‌های معروف صندوق فروشگاهی را طراحی نمود که می‌توانست پولهای رایج را از £sd به £p تغییر دهد به طوری که خرده فروش‌ها می‌توانستند به راحتی ان را از یکی به دیگری تغییر دهند و یا بعد از روز دهدهی ان را تغییر دهند. اسویدا نیز دارای ثبت کننده‌های دهدهی آماده بود که خرده فروش‌ها بعنوان یک کلید خاص در روز دهدهی برای تبدیل استفاده می‌کردند.
 
 صندوق های فروشگاهی قدیمی
 
 انواع صندوق های مکانیزه فروشگاهی

 

1- صندوق مکانیزه فروشگاهی کلاسیک Classic POS

صندوق های فروش کلاسیک

با ورود کامپیوتر به همه جنبه های زندگی افراد نسل جدیدی از پوزها به وجود آمد که ما آنها را صندوق فروش کلاسیک می نمامیم ، صندوق فروش کلاسیک در اصل کامپیوتر های تغییر شکل یافته ای هستند که در طراحی آنها سعی شده قطعات سخت افزاری به صورت یک سیستم یک پارچه و جمع و جور در کنار یکدیگر قرار گیرند ، این نوع از صندوق ها با بهر گیری از سخت افزارهای کامپیوتری امکان نصب سیستم عامل ویندوز و متعابقاً محدوده وسیعی از نرم افزارهای مالی ، فروشگاهی را فراهم می کند ، اتصال به دستگاه های جانبی همچون چاپگر صدور فیش ، صفحه کلید ، نمایشگر مشتری ، بارکد خوان از دیگر ویژگی های این دستگاه ها به شمار می آیند .

این صندوق ها تشکیل شده اند از یک صفحات نمایش ۱۰ اینچ تا ۱5 اینچ معمولی ، کیبرد ، کیس مسطح ، کشوی پول ،چاپگر صدور فیش و نمایشگر مشتری .به دلیل استفاده از قطعات سخت افزاری داخلی کامپیوتر های شخصی در این صندوق ها مشکلات احتمالی کامپیوترهای شخصی در این نوع از دستگاه ها به مراتب بیشتر دیده می شود ، زیرا محیط های تجاری و خدماتی دارای عوامل مخربی همچون گرد و خاک ، احتمال ضربه ، دمای متغییر ، نوسانات برق هستند و از سوی دیگر استفاده های طولانی مدت و بی وقفه در این محیط ها فشار دو چندانی به این سیستم ها وارد می کند. از این نوع از صندوق های معمولاً در سوپرمارکت ها و فروشگاه های خرده فروشی کوچک استفاده می شود .

 

2- صندوق مکانیزه فروش لمسی Touch POS 



جدیدترین نسل صندوق های مکانیزه فروشگاهی تاچ پوزها هستند ، این سیستم ها با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا تولید می شوند و عمدتاً از قطعات سخت افزاری صنعتی در تولید آنها استفاده می گردد ، طراحی این نسل از صندوق مکانیزه فروش با توجه به محیط استفاده از آنها صورت گرفته ، در واقع در این سیستم ها علاوه بر استفاده از قطعات سخت افزاری صنعتی ، دارای بدنه هایی ویژه و سفارشی شده برای محیط های تجاری و خدماتی هستند تا بتوان از آنها به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته بدون هیچ گونه توقف استفاده نمود ، بهره گیری از صفحات نمایش لمسی ، طراحی یکپارچه ،جمع وجور و سفارشی شده و امکان اتصال به دستگاه های جانبی متنوع از دیگر ویژگی های این سیستم ها است

این سیستم ها با قابلیت نصب انواع سیستم عامل های ویندوز امکان نصب نرم افزارهای متنوع مالی ، فروشگاهی ،حسابداری را به کاربر می دهد وهمچنین با دارا بودن درگاه های متعدد امکان اتصال به دستگاه های جانبی متنوعی همچون چاپگر صدور فیش ، صفحه کلید ، بارکدخوان ، لیبل پرینتر ، کشوی پول ، نمایشگر مشتری ، نمایشگر دوم و ... را فراهم می کند. همانطور که می دانید در صنعت سخت افزارهای IT هر روز مدل های جدیدی رونمایی می شود و مدل های قدیمی با توقف تولید مواجه می شوند ، یکی از استانداردهای استفاده از صندوق های مکانیزه فروش در دنیا ، بهرگیری از سیستم های مشابه برای ایستگاه های کاری متنوع است ، زیرا این موضوع کمک می کند که شما به سادگی سیستم ها را جایگزین همدیگر کنید و توقفی در فروش ایجاد نشود همچنین هزینه های تعمیرات و نگهداری را به شدت کاهش می دهد و امکان ارائه خدمات پس از فروش تا ۵ سال را برای این دستگاه ها فراهم می کند. را نسبت به رایانه های معمولی اشغال می نمایند و همچنین برق کمی مصرف می کنند. یکی از مهمترین ویژگی های صندوقهای مکانیزه فروشگاهی امکان اتصال آنها به شبکه می باشد.

تاچ پوز ها با بهره گیری از صفحات لمسی صنعتی احتیاج به صفحه کلید و ماوس ندارند، در نتیجه فضای بسیار کمتری از امکانات قابل افزایش به این صندوقها می توان به کارت خوان مغناطیسی و هوشمند، نمایشگر مشتری دو خط، سنسورهای تشخیص اثر انگشت، قرائتگر RFID، نمایشگر دوم و شبکه بی سیم می باشد. به جرات می توان گفت امروزه تاچ پوزها در صنعت خرده فروشی دنیا ، جزء لاینفک تجهیزات واحدهای تجاری و خدماتی هستند و جزء استانداردهای واحدهای تجاری و خدماتی محسوب می گردند.